В одній американській компанії провели експеримент.
Звичайним буденним ранком керівнику відділу продажів повідомили, що через 2 години він відлітає на Гавайї. Йому оплатили тижневу відпустку в 5-изірковому готелі за однієї умови: він не стане дзвонити і писати своїм підлеглим.
Але у такого експерименту був злий умисел. Вище керівництво вирішило перевірити, наскільки відділ не залежить від свого керівника. І знаєте що? Через тиждень продажі впали на 30%, а два лідируючих менеджери були переманені до інших компаній. Засмаглого після відпустки керівника відділу продажів звільнили.
Чому так трапилось? Ось 3 ймовірні причини:
(1) Керівник взяв на себе забагато, абсолютно не займаючись розвитком і навчанням персоналу. «Я тут головний!».
(2) Керівник боявся, що одного прекрасного дня його місце займе молодий та перспективний співробітник. «А ось якщо я нікого нічому не навчу, то ніхто й не наважиться».
(3) Керівник не стимулює відділ, який в змозі працювати тільки під суворим наглядом. «Ура! Він поїхав, гуляймо!».
Правило №1 для HR: керівники не повинні бути незамінними. Взагалі, жоден робітник не може бути незамінним.
Три оцінюючі питання керівнику
Ви – начальник відділу, підрозділу або компанії. Уявіть, що ви летите в інше місто на місяць, де будете завантажені на 100% і не зможете приділяти своєму наступнику досить часу ні по телефону, ні по e-mail. Уявили? А тепер дайте відповідь:
(1) У вас є людина, якій ви передасте обов’язки і зможете повністю довіряти їй?
- Так
- Ні
- Є кандидатура
(2) Поки ви будете у від’їзді, як фактично зміняться результати відділу?
- Ситуація стане краще, ніж зазвичай
- Ситуація стане гірше, ніж зазвичай
- Ситуація майже не зміниться
(3) Які результати після повернення ви б бажали побачити?
- Хочу, щоб результати стали краще
- Хочу, щоб результати стали гірше
- Хочу, щоб результати остались на том ж рівні
А тепер розберемо відповіді
(1) Якщо вам є кому доручити керівництво, відмінно. Якщо ви відповіли «Є кандидатура» – терміново готуйте кандидата в заступники. А якщо у вас немає людини, якій ви зможете передати обов’язки без побоювання, задумайтеся – які складнощі чекають на бізнес в форс-мажорній ситуації. Ви обов’язково повинні мати плече, на яке можна буде спиратися. Найміть заступника або виростіть його з найбільш гідного кандидата.
(2) Єдина вірна відповідь тут – «Ситуація стане краще, ніж зазвичай». З якого дива результатам знижуватися або залишатися такими ж? Будь-який бізнес заснований на принципах розвитку і збільшення прибутку. І не важливо, що вас не буде на місці. Адже ви планували зростання, а значить, відділ повинен працювати без збоїв при керівникові і без нього.
(3) Багато керівників крадькома радіють, що без них результати відділу погіршилися. Мовляв, здрастуй, дорогий Юрію Івановичу, незамінний наш. Чесна відповідь адекватного керівника: «Я хочу побачити те, що було до мого від’їзду». І лише одиниці насправді бажають побачити поліпшені результати. Проблема в тому, що поліпшені результати у відсутності боса оцінить як його заслугу лише невелика частина співробітників, які розуміють суть менеджменту. І якщо у вашій компанії є такі співробітники, вам дуже пощастило.
Без сумніву, добрий керівник – той, за відсутності якого робота не зупиняється, а ефективність залишається на рівні.
Тому що цінний не той начальник, який немов цербер вартує підлеглих, а успішний організатор, який зумів побудувати та автоматизувати саморегульовану систему.