Як почати … і не закрити свій бізнес?
Знайти клієнтів і примножити їх кількість? Кожен стартапер вирішує цю задачу по-своєму, з огляду на сектор ринку і сферу діяльності.
Нижче – універсальні способи знайти перших клієнтів, 5-7 з яких точно підійдуть і вам.
Ведіть публічний бізнес
У пострадянський час бізнес сидів в тіні, тому що кришувався чиновниками та «авторитетами». І повелося з тих пір, мовляв, хвалитися тим, що ти підприємець, а тим більше «бізнесмен» – не комільфо.
Сьогодні інші правила.
Виводячи на ринок новий продукт, стійте на передовій, спілкуйтеся з потенційними клієнтами, подавайте приклад
Тим паче, якщо ви чесно платите податки і готові до пожежно-санітарних перевірок, навіщо ховатися? Бренд, до якого залучені яскраві персони, безумовно стартує успішніше, ніж безлике ТОВ «Берізка».
Залучайте друзів і знайомих
Вони – ваші перші клієнти або, як мінімум, рекламодавці. Адже вашим друзям цікаво, чим ви займаєтеся? Розкажіть, покажіть і навіть дайте чашку з вашим логотипом. Тільки не просіть про послугу знайомих, з якими не списувалися останню пару років. А ось колеги з Facebook, що через день обмінюються з вами смішними картинками, – прекрасний ґрунт для безкоштовної реклами.
Створіть реферальну програму
Продумайте механіку залучення відразу. Попросіть новоспечених і безумовно задоволених клієнтів залишити хороший відгук або дати посилання на сайт. Авжеж, не задарма, а за знижку, подарунок або будь-яке інше заохочення, можливе у вашій сфері. А якщо продукт сам по собі незрівнянно ідеальний, корисний і приголомшливий, ви здивуєтеся, як реферали будуть з’являтися самі без вашої участі та витрат на залучення.
Ведіть блог
Якщо ви відкрили бізнес, то вже знаєте більше, ніж середньостатистичний клієнт. Станьте експертом і фахівцем для тих, хто цікавиться вашою сферою. Навіть беручи участь в полеміці під власним ім’ям, ви вже рекламуєте себе і свій бізнес. Але краще заведіть професійний блог і діліться реальними історіями, інсайтами і кейсами. Клієнти прийдуть на світло ваших знань.
Спілкуйтеся з пресою
Домогтися того, щоб про вас писали журналісти, не просто, коли ви тільки-тільки вийшли на ринок. Стартаперам потрібно вміти підігріти інтерес до своєї персони, запропонувавши журналісту двосторонню вигоду: ви даєте інформацію, корисну ЗМІ; ЗМІ публікує контент, і його аудиторія дізнається про вас.
Дешевий піар – поганий піар
І чим авторитетніше джерело інформації, тим більше лояльності до вашого бізнесу. Тільки не набридайте журналістам, знайте собі ціну.
Тестуйте канали реклами
Постійно! Тизери, банери, контекстна реклама, дошки оголошень, білборди, листівки – кожен з цих способів ефективний у своїй галузі. Спробуйте використовувати ті з них, які підходять вам, і обов’язково оцінюйте ефективність. Канал, що залучує більшу кількість клієнтів, повинен стати для вас пріоритетним. Але не відмовляйтеся від інших. Ваша присутність навіть на малозначних майданчиках може рано чи пізно принести великий куш.
Не забувайте про офлайн
Інтернет – невід’ємна частина будь-якого бізнесу та найчастіше його основа. Але не забувайте про офлайн. Люди повинні знати, що ви існуєте насправді і вас можна «помацати». Як варіант, забрендуйте авто або зробіть і роздайте канцелярію з логотипом. Ніхто не гарантує клієнтів від такого підходу, але з дрібних деталей складається величезний пазл – ваша популярність.
Залучайте інвесторів і партнерів
Багато стартаперів, навіть маючи бюджет на розвиток бізнесу, хитрують і просять грошей на краудфандінгових проектах. Тому що це ще один – і не зайвий – привід заявити про наміри схопити шматок торта на ринку. Презентуйте свій проект вигідно і залучіть інвесторів, вийдіть на корисних людей, обростіть зв’язками. А головне – учасники краудфандінга дізнаються про вас.
Використовуйте соцмережі
Відразу визначте, в яких соцмережах мешкають ваші клієнти. В Україні це Вконтакте, Facebook, Twitter, Однокласники, Instagram, Youtube, LinkedIn. Завдання соцмереж – залучати нових клієнтів корисною і цікавою інформацією, а також викликати у вже існуючих клієнтів бажання купувати у вас знову.
Тільки запам’ятайте правило: не впарювати, а пропонувати. Соцмережа – дуже конкурентна зона, і агресивна тактика тут не доречна.
Створіть креатив!
Клієнти цінують гумор і винахідливість. На хвилі свіжого інформаційного приводу або ролику, який облетів весь Інтернет, можна створити потужну рекламу свого бізнесу.
Шукайте способи, які змусити клієнтів і простих перехожих говорити про вас: зробіть смішне меню, дозвольте прийти зі своїми вихованцями, давайте знижки всім блакитнооким блондинам по вівторках. Одночасно залучайте соцмережі. Можливо, не відразу, але вас помітять і до вас прийдуть.
Почніть робити це вже сьогодні!