Якщо у вашого стартапу є що продавати, ви вже втиснулися в свою нішу, отримали якісь замовлення, найняли бухгалтера і готові чесно трудитися – закочуйте рукава і починайте готувати маркетингову стратегію (МС).
Без цього документа ентузіазм від підприємництва швидко згасне, а ви залишитеся мальком в океані акул.
Тут ви починаєте захищатися: «Реклама, реклама, я витрачаю на рекламу більше, ніж на співробітників!» А хто гарантував вам, що ви витрачаєте гроші не дарма? У бізнес-школах вчать, не витрачай ні копійки без плану. До першої рекламної кампанії на столі повинна лежати маркетингова стратегія. Інакше гроші в трубу.
Основа МС – унікальна бізнес-ідея або унікальна торгова пропозиція (УТП)
Те, що відразу виділить вас на тлі конкурентів. Якщо ви самі не знаєте, чим козиряти перед потенційними клієнтами, запросіть маркетинг-фахівця. Його завдання – оцінити ринок, зібрати команду мрії і розробити життєздатну маркетингову кампанію.
Які шанси у вашого стартапу?
70-90% стартап-компаній не відсвяткують другий день народження. Це ще один доказ того, що грамотна МС не тільки необхідність, а й захист проти повного краху.
Ерік Моуер, відомий маркетолог і рекламіст, закликає компанії, які тільки вийшли на ринок, відразу ж створювати умови виживання, а вже після – запускати рекламу і PR.
Життєздатність компанії визначають 4 головні характеристики
Виживання.
На початку діяльності стартап підстерігають високі ризики: нездатність виконати умови договору, занадто велике число малобюджетних проектів, які зривають терміни і не приносять очікуваного прибутку. Також небезпечна ситуація, коли стартап працює на 1-2 великі компанії, а його продажі сплять. Якщо ці замовники підуть – стартап не на жарт похитнеться.
Ліквідність.
Компанія повинна працювати безперебійно і мати можливість оплачувати всі рахунки вчасно: кредит, якщо такий є, заробітна плата співробітникам, оренда приміщення і комунальні платежі.
Прибуток.
Це підтвердження вірного курсу, правильної стратегії та успішної роботи компанії. Прибуток може бути реінвестований у персонал (премії, підвищення окладів), виплати акціонерам, які повірили і вклалися у ваш стартап, у вдосконалення робочої зони (ремонт, оргтехніка, переїзд в інший офіс).
Зростання.
Це більш вигідні замовлення, «жирні» клієнти, додаткова вартість товарів і послуг, підвищення репутації на ринку, можливість наймати кращих фахівців. А ще це зниження витрат на існуючих клієнтів – справжня магія, якої стартаперу ще варто навчитися.
У середньому період стартапу для компанії триває 2 роки. За цей час вона або переживає початковий етап і затверджується на ринку, або терпить крах, або продовжує мляву роботу без особливих успіхів.
Авжеж, не існує універсальної маркетингової стратегії. Але є загальний план, якого варто дотримуватися:
- Аналіз ринку та конкурентів
- Налагодження технологічного ланцюжка (процесу роботи)
- Налагодження системи продажів
- Створення “червоної” папки (що робити при форс-мажорі)
- Побудова довгострокових відносин з клієнтами
- Організація просування (реклама, PR)
Кожен елемент обов’язковий і взаємопов’язаний.
Грамотна маркетингова стратегія – вже пів-справи в стартапі.